Apurahat v. 2022

Post doc -apuraha

OTT, dosentti Marja Luukkonen Yli-Rahnastolle Helsingin yliopistosta siviilioikeudelliseen tutkimukseen lakiin kirjoittamattomista velvoiteoikeuden yleisistä opeista (90.000 e / 3 vuotta)

Väitöskirja-apurahoja myönnetään kokopäiväiseen tutkimustyöhön kuusi kappaletta, yhteensä 146.853 euroa (à 24.475 e)

– MICL, B Sc Juho Aallolle Turun yliopistosta yhdenvertaisuusoikeuden väitöskirjatyöhön ”Oikeudellisen ajattelun kaksijakoisuuden haastaminen uusmaterialismin näkökulmasta sukupuolten ja seksuaalisuuden konteksteissa”

– M. Ferdinando La Placalle Turun yliopistosta valtiosääntöoikeuden väitöskirjatutkimukseen ”Populism, constitution, and democracy. A comparative analysis of the populist phenomenon and the constitutional and Europan instruments in defence of democracies”

– OTM Samuli Melartille Turun yliopistosta kauppaoikeuden väitöskirjatutkimukseen ”Copyright and Private Regulatory Power: Constructing Fair Balance in the Internet Era”

– OTM, LL.M. Pekka Pohjankoskelle Helsingin yliopistosta eurooppaoikeuden väitöskirjatutkimukseen ”Union without a Sword: Voercion in Europe’s Federal Constitution”

Pienet apurahat myönnetään tänä vuonna väitöskirjatutkimukseen liittyviin tutkijavaihtoihin ulkomaisissa yliopistoissa ja tutkimuslaitoksissa yhteensä 21.050 e

– OTM Tellervo Ala-Lahdelle Helsingin yliopistosta ympäristöoikeuden väitöskirjatutkimukseen ”Innovaatiot, kestävyys ja varovaisuusperiaate – teollisen kestävyysmurroksen oikeudelliset mahdollisuudet” liittyvän tutkimusvierailuin kuluihin Helmholtz-Centre for Environmental Research -tutkimuslaitoksessa Leipzigissa 3.500 euroa

– OTM Miikka Hiltuselle Helsingin yliopistosta eurooppaoikeuden väitöskirjatutkimukseen ”To Rein in Big Tech”: The Legal Governance of Social Media Platforms in the European Union” liittyvän tutkimusvierailun kuluihin EUI:ssa, Firenzessä 6.000 euroa

– OTM, EMBA Jaana Kovalaiselle Lapin yliopistosta hyvinvointioikeuden väitöskirjatutkimukseen ”Oikeusmuotoilulla parempaa sosiaalisten oikeuksien saavutettavuutta ja viranomaispalvelua?” liittyvän tutkijavierailun kuluihin Bolognan yliopistoon 6.000 euroa

– OTM Otava Pihalle Helsingin yliopistosta rikosoikeuden väitöskirjatutkimukseen ”Examining the Wrongness of Rape: The theory and implementation of rape legislation in Finland” liittyen osallistuminen kansainväliseen konferenssiin, ensisij. Association for the Study of Law, Culture, and the Humanities pohjois-Amerikassa 2.850 euroa

– OTM, VTM Esko Yli-Hemmingille Helsingin yliopistosta rikosoikeuden väitöskirjatyöhön ”Creating the Criminal Law’s Person – Critical Theory on Blameworthy Individual and Justification of Punishment” liittyvän tutkijavierailun Max Planck Institute for the Study of Crime, Security and Law – instituutissa asumiskustannuksiin 1.200 euroa