Apurahat v. 2018

Suomalaisen Lakimiesyhdistyksen tutkimusrahastosta ja Ministeri, molempien oikeuksien tohtori K. G. Idmanin rahastosta myönnetyt apurahat

Tutkimusapurahat päätoimiseen väitöskirjatyöhön:

• MICL, YTM Vesa Kyyröselle (Helsingin yliopisto) kansainvälisen oikeuden väitöskirjatyöhön ”International Legal Responsibility of the Future: Machine autonomy and various aspects of international responsibility and legal personality” 20 309 euroa
  • OTM, KTM Mikko Laapakselle (Helsingin yliopisto) rikosoikeuden väitöskirjatyöhön ”Itsekriminointisuoja verotusmenettelyssä” 20 309 euroa
  • OTK Jon Saloselle Helsingin yliopistosta velvoiteoikeuden väitöskirjatyöhön ”Tutkimus säätiöoikeudessa vaikuttavista keskeisistä periaatteista, periaatteiden funktiosta ja merkityksestä sekä periaatteiden menetelmällisestä käytöstä” 20 309 euroa
  • OTM Iina Tornbergille Helsingin yliopistosta kansainvälisen yksityisoikeuden ja oikeusvertailun väitöskirjatyöhön ”EU private international law rules in international commercial arbitration: Article 101 of the Treaty on Functioning of the European Union as a mandatory rule in Chinese International Economic and Trade Arbitration Center (CIETAC) arbitration” 8 462 euroa

Pienet apurahat oikeustieteellisen tutkimuksen yleiseen tukemiseen, kansainvälistymistä edistäviin ulkomaisiin tutkimusmatkoihin sekä kielentarkistukseen:

• OTT Monica Garcia-Salmones Roviralle (Helsingin yliopisto) kansainvälisen oikeuden tutkimukseen ”Civil War, Epistemological and Ethical Fragmentation and Natural Rights in International Law” liittyvään tutkijavierailuun Australiassa (Kathleen Fitzpatrick Visiting Fellowships 2019, University of Melbourne) 2 500 euroa
  • OTT Katri Havulle (Helsingin yliopisto) eurooppaoikeuden tutkimushankkeen ”Vahingonkorvaus EU-oikeudessa” kansainvälistymis- ja tutkimuskuluihin 4 000 euroa
  • OTM Mikko Huttuselle (Lapin yliopisto) kansainvälisen oikeuden tutkimukseen ”Air Sovereignty in International Law” liittyvään tutkijavierailuun Alankomaissa (Universiteit Leiden)  4 000 euroa
  • OTT Tuulikki Mikkolalle (Turun yliopisto) perhe- ja jäämistöoikeuden tutkimukseen ”Ulkomailla toteutettujen sijaissynnytysten oikeusvaikutukset Suomessa) liittyvään konferenssin ”Gender, Inclusivity and Protecting the 21st Century Family” osallistumiskuluihin Iso-Britanniassa 1 900 euroa
  • OTT Kimmo Nuotiolle (Helsingin yliopisto) rikosoikeuden tutkimukseen ”Miten rikosoikeus toimii? Preventiomallien uudelleenarviointi” liittyvään tutkijavierailuun Kanadassa (University of Toronto) 4 000 euroa
  • OTM Ukri Soirilalle (Helsingin yliopisto) kansainvälisen oikeuden alaan kuuluvan väitöskirjan kielentarkastukseen 1 500 euroa
  • OTT Tomi Tuomiselle (Lapin yliopisto) eurooppaoikeuden tutkimukseen ”Lakien perustuslainmukaisuuden valvonta eurooppaoikeudellisessa kontekstissa: oikeusvertaileva tutkimus Suomessa, Saksassa ja Hollannissa harjoitetusta eurooppaoikeudellisten säännösten perustuslakikontrollista” liittyvään tutkijavierailuun Alankomaissa (Universiteit Leiden) 4 000 euroa
  • OTM Emilie Yliheljolle (Helsingin yliopisto) kauppa- sekä ympäristöoikeuden tutkimukseen ”Päästöoikeuden oikeudellisesta luonteesta sekä ilmasto-, yksityis- ja finanssimarkkinaoikeuden rajapinnasta” liittyvään tutkijavierailuun Norjassa (Oslo Unversitet) 2 350 euroa