Jaetut apurahat

Vuoden 2019 palkinnot ja apurahat

Suomalaisen Lakimiesyhdistyksen hallinnoimista rahastoista jaettiin palkintoja ja apurahoja yhteensä 180 160 euroa, vastaava luku vuotta aiemmin oli 101 000 euroa. Olga ja Kaarle Oskari Laitisen säätiö jakoi elokuussa 2019 yhteensä 182 107 euroa (v. 2018 runsaat 148 000 euroa). Yhteensä palkintoja ja apurahoja jaettiin kaikkiaan yli 362 000 euroa. Yhdessä Laitisen säätiön kanssa Suomalainen Lakimiesyhdistys on suurin oikeustieteen rahoittaja yhdistys- ja säätiökentässä.

Suomalaisen Lakimiesyhdistyksen tutkimusrahastosta ja Ministeri, molempien oikeuksien tohtori K. G. Idmanin rahastosta myönnetyt apurahat

Tutkimusapurahat päätoimiseen väitöskirjatyöhön:

• OTM Felix Collinille Turun yliopistosta velvoiteoikeuden väitöskirjatyöhön ”Robotit, tekoäly ja vahingonkorvausoikeuden järjestelmä” 20 460 euroa
  • OTM Kaisa-Maria Kimmelille Lapin yliopistosta lääkintä- ja bio-oikeuden väitöskirjatyöhön ”Regulating Priority Setting in Health Care” 20 460 euroa
  • OTT, LL.M. Toni Malmiselle Tampereen yliopiston johtamiskorkeakoulusta kauppaoikeuden väitöskirjatyöhön ” Prometheus Reborn: How Economics Created and Reshaped Modern American Antitrust Law and European Competition Law” 20 460 euroa
  • OTM, LL.M. Pekka Pohjankoskelle Helsingin yliopistosta eurooppaoikeuden väitöskirjatyöhön ”Coercion of States in the European Union” 20 460 euroa
  • OTM Alexander Thesleffille Helsingin yliopistosta ” Tekoälyteknologioiden ja laajentuvan tekijänoikeusteollisuuden vaikutus tekijänoikeuteen ” 20 460 euroa

Pienet apurahat oikeustieteellisen tutkimuksen yleiseen tukemiseen, kansainvälistymistä edistäviin ulkomaisiin tutkimusmatkoihin sekä kielentarkistukseen:

• OTT Kaisa Huhdalle Itä-Suomen yliopistosta energiaoikeuden tutkimukseen liittyvään tutkijavierailuun Hollannissa (Tilburg University) 2 000 euroa
  • OTM, FM Jussi Jaakkolalle Turun yliopistosta eurooppaoikeuden väitöskirjan “European Tax State between Solidarity and Competition – from Fiscal Competition to Political Co-Operation” kielentarkastukseen 2 300 euroa
  • OTT Jukka Lindstedtille Helsingin yliopistosta oikeushistorian tutkimukseen “Sota ei lue lakia niin tarkoin.” Tutkimus oikeusvaltion tilasta Suomessa toisen maailmansodan aikana” 4 000 euroa
  • OTT Kirsikka Linnanmäelle Helsingin yliopistosta prosessioikeudellisen artikkelin “Lapsen etu ja systeemisempi huoltoriitojen sovittelu” kirjoittamiseen 3 000 euroa