Jäsentilaisuudet 2020

Toukokuun jäsentilaisuus: Koronakriisin taloudelliset ulottuvuudet

11.5.2020 klo 17.00–19.00, tilaisuus järjestettiin etäyhteydellä Puheenvuorot:
  • Asianajaja Pauliina Tenhunen: Kriisin vaikutukset yritysten tilinpäätöksiin, kokouksiin ja varojenjakoon DIAT
  • Apulaisprofessori Olli Norros: Koronakriisin velvoiteoikeudelliset ulottuvuudet DIAT
  • Tutkijatohtori Matti Muukkonen: Kunnan järjestämisvastuu kriisissä ja sen jälkeen DIAT

Huhtikuun jäsentilaisuus: Valmiuslainsäädäntö

20.4.2020 klo 17.00–19.00, tilaisuus järjestettiin etäyhteydellä Puheenvuorot:
  • valiokuntaneuvos Liisa Vanhala: Valmiuslaki – mitä ja miksi? Valmiuslain synty, tavoitteet ja keskeinen sisältö
  • professori Tuomas Ojanen: Perustuslaki ja perustuslainmukaisuuden valvonta koronakriisin aikana
  • professori Martin Scheinin: Perusoikeudet ja ihmisoikeudet koronakriisin aikana: rajoitetaanko vai poiketaanko?
Tallenne: [audio m4a="https://www.lakimiesyhdistys.fi/wp-content/uploads/2020/04/audio_only.m4a"][/audio]

Maaliskuun jäsentilaisuus: Julkiset varat

9.3.2020 klo 17.00–19.00 Tieteiden talo, Kirkkokatu 6, sali 104, Helsinki Puheenvuorot:
  • pääjohtaja Tytti Yli-Viikari, Valtiontalouden tarkastusvirasto: Julkisen talouden kestävyys ja valtion taloudellisten vastuiden kehitys
  • työelämäprofessori Timo Viherkenttä, Aalto-yliopisto: Mitä julkiset varat ovat ja millä tahoilla niitä on?
  • finanssineuvos Petri Vihervuori, Valtioneuvoston kanslian omistajaohjausosasto: Valtion omistajavallan käyttö
Tallenne

Helmikuun jäsentilaisuus: Eläimet ja luonto

10.2.2020 klo 17.00–19.00 Tieteiden talo, Kirkkokatu 6, sali 104, Helsinki Puheenvuorot: – Suomen Akatemian tutkijatohtori Visa Kurki, Helsingin yliopisto: Eläinten ja luonnon oikeudet: Mitä eroa, mitä yhteistä? – julkisoikeuden apulaisprofessori Niina Mäntylä, Vaasan yliopisto: Kuka luonnon puolesta puhuu? – julkisoikeuden yliopisto-opettaja Birgitta Wahlberg, Åbo Akademi: Eläinten perusoikeudet konkreettisesti Tallenne